söndag 25 oktober 2009

25 oktober

Så igår gjorde jag och Ilex vår debut på tävlingsplanen. Edsbyns BK annordnade KM och vi anmälde oss. Kände att det var ett bra sätt att starta vår tävlingsresa på. Började med platsliggning och fick lägga om efter ca 40 sek då en hund reste sig och strosa runt. Shit tänkte jag.....har ju ingen bra erfarenhet av platsliggningar då varken Musse eller Poker någonsin har legat en hel platsliggning på tävling, men gick tillbaka reste upp honom gick en runda och gjorde oss redo för nästa liggning. Lägger ner Ilex och utgår.....hunden till höger om Ilex är Hilo (Ilex bästa lekkamrat) som ligger och gnäller och till vänster om Ilex ligger en flat som inte alls ligger så länge. Han reser sig, lägger sig igen, reser sig igen, går framåt och börjar slicka i gräset. Ilex tittar på honom men ligger kvar hela platsliggningen. Nu är jag så nöjd att jag kan vända och åka hem igen. Plattsliggningen var en STOR grej för mig. Kände mig säker på Ilex och att han skulle ligga, men man har ju tidigare erfarenheter med sig i bakhuvudet hela tiden.

Så kom lydnaden.....den hade jag inga förväntningar på då vi inte har tränat så jätte mycket. Ville mest se hur han klarade av ett helt lydnadsprogram utan belöning. Det klarade han galant och vi har nu många tips på vad vi ska träna vidare på. Känns om jag har fått en liten nytändning till lydnadsträningen igen, äntligen!!!!!!

Idag ska vi på vår sista tävlingslydnadskurs å det ska bli sååå roligt att träna idag igen =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar